De Rotterdam

Verticale stad

De Rotterdam

Ontwerp van Rem Koolhaas

Icoon aan
de Maas

Op de Rotterdamse Wilhelminapier, op een perceel ter grootte van een voetbalveld, prijkt sinds november 2013 een complete, verticale stad. De Rotterdam, zoals het indrukwekkende gebouw heet, biedt een ruimte van maar liefst 160.000 m2.

In het gebouw zijn onder meer kantoren, restaurants, appartementen en een hotel gehuisvest. Dit alles is verpakt in een iconisch ontwerp van architect Rem Koolhaas en ontwikkeld door OVG Real Estate. In korte tijd is De Rotterdam uitgegroeid tot markant onderdeel van de skyline. Het gebouw is van binnen minstens zo onderscheidend als van buiten.

Locatie

Wilhelmina 177, Rotterdam

Partners

MAB Development, FGH Bank

Architect

OMA, Rem Koolhaas

Omvang

160.000 m2

Gebruikers

Amvest, NH Hotelles, Gemeente Rotterdam

Opleverdatum

21 november 2013

Duurzaamheidscertificaten

Greencalc+ A label

Parkeerplaatsen

670

Fotogalerij

Groots in alle opzichten

Ontwerp

Focus op diversiteit

Het ontwerp van De Rotterdam bestaat uit een voetstuk van zes verdiepingen tot zo’n 30 meter hoogte. Daar bovenop staan drie transparante torens die op 7 meter afstand van elkaar staan. De hele gevel van het gebouw is van glas. Daardoor beschikken alle ruimtes over ramen van vloer tot plafond en ‘opent’ het gebouw zich naar haar omgeving: de drukbevaren Maas, de Erasmusbrug en de skyline van Rotterdam. Ook de publieksfuncties op de begane grond en de lichte, 8,5 meter hoge centrale hal – ‘Rotterdam Square’ – die het kloppende hart is van het gebouw, dragen bij aan het uitnodigende karakter van het gebouw.

“De Rotterdam is een icoon voor onze stad”

Hamit Karakus, Wethouder Wonen, Stedelijke Economie, Vastgoed en Ruimtelijke Ordening en projectwethouder Zuid

De Rotterdam is met zijn multifunctionaliteit een gebouw dat zijn gelijke niet kent – al helemaal niet in Nederland. Wat betreft omvang en de veelheid van functies onder één dak. OVG Real Estate verbond de internationaal vermaarde architect Rem Koolhaas, en zijn bureau OMA, aan het project. Koolhaas deed waarin hij het beste is: buiten de vaste kaders denken.

Het resultaat is een uniek ontwerp dat zowel vanuit esthetisch als praktisch oogpunt gericht is op stedelijke dichtheid en diversiteit, maar ook op synergie. Hierdoor ademt De Rotterdam de sfeer van een bruisende stad die een band schept tussen zijn gebruikers onderling én tussen de gebruikers en de omgeving.

Proces

Een 150 meter hoge gebouw staat op de oppervlakte van een voetbalveld – en dat was tegelijk het aantal vierkante meters waarop het complete bouwproces zich afspeelde. Dat vereiste een logistieke planning die veel weg had van het luchtverkeersschema van Schiphol. Net als op de luchthaven werd op de bouwplaats namelijk gewerkt met ‘slot-tijden’ waarbinnen de materialen moesten worden aangeleverd om deze gelijk te verwerken: er was namelijk geen ruimte voor opslag.

De afvoer van de grond uit de bouwkuip verliep per schip, om te voorkomen dat er 800 vrachtwagens door de stad zouden rijden. De Rotterdam is in eerste instantie 1 meter boven het maaiveld gebouwd. Door de circa 230 duizend ton die het gebouw weegt, zou het namelijk de grond in zakken – hetgeen inmiddels gebeurd is. Nu houden 1.100 heipalen, met een totale lengte van 23 kilometer, het gebouw keurig op zijn plek.

Appartementen

Het gebouw telt 240 koop- en huurappartementen en penthouses. Variërend in grootte van 65 m2 tot 250 m2, inclusief indrukwekkend uitzicht op de stad Rotterdam.

Design hotel

In het gebouw is het designhotel Nhow Rotterdam gevestigd. Het hotel telt in totaal 285 kamers en 2.000 m2 aan congresruimte. Uniek: ook het interieur is hier door Rem Koolhaas verzorgd.

Dineren met uitzicht

De Rotterdam is er voor alle stadsbewoners. Aan de oevers van de Maas kan iedereen dineren met uitzicht op de Erasmusbrug in de restaurants HMB en Aqua Asia Club.
Highlights

Nieuw stuk stad

Op een voetstuk

De torens van De Rotterdam rusten op een voetstuk die grenzen aan een uitnodigende boulevard en waarin horeca-, fitness- en wellnessruimtes zijn gevestigd.

Transparante schoonheid

Om zoveel mogelijk daglicht door te laten, is er in De Rotterdam liefst 50.000 m2 glas verwerkt. De grote hoeveelheid natuurlijk licht zorgt voor een prettige atmosfeer en geeft gebruikers overal in het gebouw indrukwekkende uitzichten op de stad.

Stads karakter

Als verticale stad is De Rotterdam deels toegankelijk voor iedereen, zoals de Rotterdam Square: de lobby en de centrale plek binnen het gebouw. Ook cafés, restaurants, het hotel en de congresruimte dragen bij aan het open en stadse karakter van het gebouw.

Nieuwe impuls

De boulevard aan de Maas geeft een extra dimensie aan De Rotterdam én een nieuwe impuls aan de Wilhelminapier. Het levendige gebied trekt bezoekers van binnen en buiten de stad die willen genieten van de terrassen, het uitzicht en de voortdurende parade van scheepvaartverkeer. De Rotterdam is verantwoordelijk voor een kwart van de bezoekers.

Duurzaamheid

Energieke liften &
koel Maaswater

Zoals alle projecten van OVG Real Estate, is De Rotterdam duurzaam tot in elk detail. Zo maakt het koelsysteem van het gebouw gebruik van het koude water uit de Maas. Hierdoor is er geen energie nodig is om water af te koelen – het is tenslotte al koud. Ook is het gebouw uitgerust met energiezuinige liften die net als een laptop op stand-by gaan wanneer ze niet gebruikt worden. En beter nog: ze wekken energie op voor het lichtnet.

“Dit gebouw zal de komende decennia het symbool zijn van energiebewust bouwen”

Herman Exalto, directeur Eneco Warmte & Koude

De Rotterdam is bovendien aangesloten op het duurzame, lokale warmtenet waarmee het wordt voorzien van verwarming en warm water. De elektriciteit voor het gebouw wordt ter plaatse opgewekt door een warmtekrachtkoppeling (WKK) die werkt op biogas.

VideoRotterdam StillImage2
Visie

Sluitstuk van
groots plan

Het uitgangspunt van het project De Rotterdam was om de stadse levendigheid op de Wilhelminapier terug te brengen. Decennia lang was deze plek hét centrum van handel, transport en ontspanning. Wie de oceaan wilde oversteken, begon zijn reis hier. Maar toen de havenactiviteiten verdwenen, raakte het stadsdeel enigszins in de vergetelheid.

Totdat de gemeente begin jaren ’90 een stedenbouwkundige visie ontwikkelde en besloot het deel bij de stad te trekken. Onder meer door het aanleggen van goede verbindingen, zoals de Erasmusbrug. Maar ook door het gebied verschillende functies samen te brengen die de Wilhelminapier nieuw leven inbliezen.

Met de ontwikkeling van De Rotterdam creëerde OVG Real Estate het sluitstuk van deze grootschalige stedenbouwkundige operatie. Het gebouw staat symbool voor de metamorfose die de Kop van Zuid heeft doorgemaakt: het samenbrengen van een grote diversiteit aan stedelijke activiteit op een klein oppervlak. Het iconische ontwerp van Rem Koolhaas voegt daar nog een extra dimensie aan toe en maakt dat het gebouw – of beter: het hele gebied – internationale uitstraling heeft gekregen.

“De Rotterdam heeft een gevel die je op verschillende manieren kunt benaderen en is niet op één manier te lezen”

Rem Koolhaas, architect van De Rotterdam

De Rotterdam draagt onmiskenbaar de signatuur van OVG Real Estate. In de eerste plaats vanwege de omvang en ambities van het project: het gebouw is gefinancierd en ontwikkeld in de zwaarste tijden van de economische crisis. In de tweede plaats vanwege de duurzame aanpak. Het gebouw valt in de zuinigste energieclassificering. Tal van innovaties dragen bij aan een minimaal energieverbruik.

Maar hoe hypermodern het gebouw ook is, het verleden is niet vergeten: het verwijst namelijk naar één van de schepen van de Holland Amerika Lijn die vorige eeuw vanaf deze plek vertrok, de SS Rotterdam.
Feiten

Een gebouw van superlatieven

De Rotterdam is een gebouw dat in veel opzichten imponeert. Door zijn ontwerp, het bouwproces, maar zeker door zijn omvang. De feiten op een rij.

Photographer Ruud Siesfollowed the construction of The Rotterdam for four year and presented a photographic report on this special project in Rotterdam. No matter how state-of-the-art contemporary construction may be, building continues to be the work of humans. It is the people at the building site that invest their brains and muscles, their passion and their creativity, using tried-and-true, simple tools to guarantee solidity. They remain hidden behind the fences of the site: this photo documentary of Ruud Sies makes them visible.